GroenLinks roept SOSlucht in Bunnik. In de gemeente is de lucht vies. Met ‘clean graffiti’ markeerden vrijwilligers op zaterdag 10 mei vieze plekken. Op het Van Hardenbroekplein en de fietsbrug over de A12 staat nu in brandschone letters ‘SOSlucht’ op straat. Ook hing GroenLinks symbolisch een verkeersbord voor schone lucht op. Hiermee vraagt GroenLinks aandacht voor de noodzaak voor gezonde lucht.

November 2011. De ‘Alliantie schone lucht’ voert met een meettruck metingen uit in Bunnik. De krant kopt “Ook in Bunnik luchtkwaliteit schrikbarend slecht”. De hoeveelheid fijnstof blijkt drie keer boven de door de EU vastgestelde norm te liggen. Een voorbijganger op het Van Hardenbroekplein weet dit nog goed: “Ik heb zelf astma, en dan ga je letten op de luchtkwaliteit. Je schrikt echt van hoe vies de lucht overal is, en wat het met je gezondheid doet.”

Vieze lucht is een probleem in Nederland. Het aantal doden door vieze lucht is tien maal groter dan het aantal dodelijke slachtoffers bij verkeersongelukken. De fietsbrug over de A12 is een van de meest vieze plekken in Bunnik. Dit komt door de dieselauto's en vrachtwagens die met grote snelheid over deze brede snelweg razen. Dat is een behoorlijk contrast met de fietsers die een gezonde fietstocht willen maken. Ook op het van Hardenbroekplein is de lucht vervuild. De oorzaak is de nabijheid van de provinciale weg, de hoge achtergrondconcentratie en uitstoot van autoverkeer in het winkelgebied zelf.

Bunniker Vincent Bijlo staat op 10 mei om 11.30 in Amsterdam actie te voeren voor schone lucht. Dat doet hij samen met Bas Eickhout, de Europees lijsttrekker voor GroenLinks, en met Bram van Ojik, fractievoorzitter van GroenLinks. Bas Eickhout: “De lucht in Europa moet schoner om de gezondheid van alle Europeanen te beschermen. De huidige luchtvervuiling is simpelweg een te grote aanslag op onze longen.”

Eickhout voert namens de Groene fractie de onderhandelingen in het Europees Parlement over het verbeteren van de luchtkwaliteit. Hij wil dat de Europese concentratienorm voor luchtkwaliteit veel strenger wordt. Voor fijnstof naar 20 microgram per kubieke meter zoals de WHO aanbeveelt, in plaats van de 40 microgram die nu Europees toegestaan is.