In een vol dorpshuis vond woensdag 5 september het politiek cafe plaats van GroenLinks en PvdA Bunnik. Kandidaten Marry Mos (GroenLinks) en Loes Ypma (PvdA) gingen met elkaar in gesprek. Ze waren het over veel eens, maar er waren zeker ook verschillen. Meest opvallend: het thema 'groen'.

In Bunnik werken PvdA en GroenLinks samen in de lokale partij P21. Toch is er een duidelijk verschil tussen de partijen. Marry Mos maakte het verschil tussen de twee partijen duidelijk: "We zitten voor heel veel onderwerpen dicht bij elkaar. Maar wat echt verschilt is dat als puntje bij paaltje komt voor GroenLinks 'groen' altijd prioriteit heeft. Bij de PvdA is dat niet zo. GroenLinks staat voor groene politiek op een Linkse manier." Loes Ypma was het op dit punt met Marry eens "GroenLinks is de partij als het gaat om duurzaamheid, daarin lopen ze vooruit."

In een geanimeerd gesprek onder leiding van PvdA Bunnik voorzitter Marijn Krijgsman werden veel thema's besproken. Ook de zaal deed volop mee aan de discussie. Zo werd er gesproken over het isoleren van woningen door woningcooperaties. Marry Mos: "De energiekosten stijgen. We moeten verstandig omgaan met energiebronnen. Het is belangrijk om huizen goed te isoleren. Op het gebied van woningbouw is een wereld te winnen."

Ook het thema economie kwam aan bod. Wat voor economie willen we? Marry: "de vraag is wat voor groei willen we? GroenLinks wil de economie op alle fronten verduurzamen. We belasten de vervuiler meer en subsidieren de vergroener. We verlagen de lasten op arbeid zodat meer mensen aan het werk kunnen." Loes: "hierin vinden we elkaar vrijwel volledig, maar bij de PvdA telt het sociale aspect wat zwaarder."

Een thema wat  de zaal volop deed meepraten was zorg. Loes: "Van mij mogen ze alle indicatieorganen zoals CIZ en Bureau Jeugdzorg afschaffen. Laat de mensen die in de zorg werken veel meer zelf bepalen hoe ze hun werk inrichten." Marry: "Zorg moet dichter bij huis en toegankelijk voor iedereen. Je moet zorgen dat je weer vertrouwen hebt in de medewerkers. En de clienten moeten ook meer te zeggen hebben."

"Hoe kunnen we stemmen weghalen bij PVV, CDA en VVD?" wilde de zaal tenslotte weten. Loes had hier een duidelijk antwoord op: "Door te praten, praten, praten. Je gaat de straat op en in gesprek over wat mensen zelf belangrijk vinden."